Vitaminepreparaten, slik jij extra vitaminen of mineralen?

Volgens het Voedingscentrum zijn vitaminen- en mineralenpreparaten niet nodig als jouw voedingspatroon voldoet aan de richtlijnen. Maar wat zijn nou die richtlijnen? Ik als voedingsdeskundige in opleiding kan ze bijna dromen, maar ik begrijp dat voor de meesten toch het handhaven van een gezond voedingspatroon ingewikkeld kan zijn. Wat is nou de definitie van gezond? En hoe weet je nou of je een tekort hebt aan vitaminen en mineralen?

Hierbij een beknopte samenvatting van de richtlijnen zoals ze voor Nederland bepaald zijn:

  • Op ten minste vijf (het liefst meer natuurlijk) dagen van de week minstens een half uur matig bewegen. Bijvoorbeeld stevig wandelen, fietsen naar je werk of tuinieren.
  • Eet dagelijks 150 tot 200 gram groente en 2 stuks fruit.
  • Eet dagelijks vezelrijke voeding, zodat je 30 tot 40 gram vezels binnenkrijgt. Groente, fruit en volkoren graanproducten zijn goede bronnen van vezels.
  • Eet twee keer per week vis (à 100 tot 150 gram), waarvan ten minste één portie vette vis. Een vette vissoort is bijvoorbeeld tonijn. Vette vis is namelijk rijk aan vitamine A (erg belangrijk voor je cellen en weefsels, vooral je huid en je ogen hebben baat bij voldoende inname) en D (deze vitamine speelt een rol bij de opname van magnesium en calcium wat weer goed is voor de bot opbouw, energiestofwisseling en zenuwprikkels in het lichaam).
  • Beperk het gebruik van verzadigde vetzuren en van enkelvoudig transonverzadigde vetzuren. Beide vetten hebben een ongunstige werking voor de gezondheid. Verzadigde vetten zitten o.a. in 48+ kaas, roomboter, vet vlees en snacks. Transonverzadigde vetten zitten
  • Beperk het gebruik van voedingsmiddelen en dranken met gemakkelijk vergistbare suikers en dranken met een hoog gehalte aan voedingszuren tot 7 eet/drinkmomenten per dag (inclusief hoofdmaaltijden).
  • Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 g per dag.
  • Drink niet meer dan één of twee glazen alcohol per dag. Nog beter is om het te beperken tot het weekend of een feestje.

Weet jij of je tekorten hebt? Grote kans dat de meesten het onder ons niet weten. Ik ben erg benieuwd waarom jij misschien wel extra vitaminen of mineralen slikt. Als je gezond eet, veel varieert in producten, veel (en genoeg) groente en fruit eet, twee keer per week vis op het menu zet en met regelmaat het stukje vlees vervangt voor een vega variant, is het bijna onnodig om je heil te zoeken in een preparaat.

Waar velen zich niet van bewust zijn, is dat er effecten gebonden zijn aan een teveel van vele soorten vitaminen en mineralen. Een te veel van het ene, werkt het andere weer tegen. Vaak zijn de van A-Z preparaten erg hoog gedoseerd, waardoor het gemakkelijk is om veel meer binnen te krijgen dan nodig is, vooral als je dagelijks een preparaat inneemt (en al helemaal als je dan ook nog eens gezond eet). Ook kan het positief uitpakken als je de ene vitamine soms extra slikt, want soms helpt het weer het andere. Weet jij genoeg van de werking van vitaminen en mineralen? Zou je meer willen weten? Slik jij extra vitaminen of mineralen? Waarom wel of niet?

Tags:, , , , , , , , , , , , , , ,

Categorieën: Health & beauty

Auteur:Rachèl

Combining health and food. That's what I do. I love food, and things that are related to it. I have a passion for cooking and creating new recipes and dedicated my blog to it. My blog is a true reflection of my own taste palet. From cooking, baking, as well as reviews of my favorite restaurants. I dedicate my blog to the ever discerning foodie.

Abonneren

Abonneer op onze RSS feed en sociale profielen om updates te ontvangen.

3 reacties op “Vitaminepreparaten, slik jij extra vitaminen of mineralen?”

  1. 5 juni 2014 bij 11:46 am #

    Goede en informatieve post! Ik slik gewoonlijk niet vitaminen, maar ik probeer mijn voedsel bij te houden via het Voedingscentrum en die geeft toch wel aan dat ik wat vitaminen mis. Dus dat is wel fijn 🙂

  2. 30 juni 2014 bij 12:38 pm #

    Yup, slik omega 3 ,6 en 9 capsules! Mis vaak vooral de gezonde vetten uit vis etc. Eet dit soms maar 1 keer in de week, dus te weinig!!

    • 1 juli 2014 bij 6:29 am #

      Wat goed dat je ze extra slikt, omdat je weet dat je er misschien iets te weinig van binnenkrijgt… Het allerbeste is uiteraard om toch vaker vis te eten 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: