Speltbrood uit de broodbakmachine

Mijn favo geur is toch wel de geur van versgebakken brood! Het doet me denken aan bakker op de hoek van de straat waar ik als kind gewoond heb. Nu kan ik daarvoor gewoon thuisblijven. Dit was mijn eerste ervaring met een broodmachine. Heerlijk idee dat mijn eerste brood ook eigenlijk meteen goed gelukt is! Ik heb namelijk verhalen gelezen dat het vooral eerst even oefenen is voordat er een heerlijk stuk brood tevoorschijn komt. Misschien is het bij mij beginners geluk? Het smaakt in ieder geval naar meer. Heb jij ook een broodbakmachine? Dan heb ik hier een simpel, maar lekker recept voor zelfgebakken speltbrood.

Dit heb je nodig:

Bereidingstijd: 3 uur

– 225 milliliter lauw warm water

– 1 eetlepel droge gist

– 4 eetlepels olijfolie

– 1 flinke eetlepel kokosbloesem suiker

– 350 gram speltmeel

1 theelepel zout

Zo maak je het:

Doe de gist en het water in de pan van de broodmachine. Laat het gist ongeveer 8 minuten oplossen in het water en voeg daarna de kokosbloesem suiker toe. Vul de pan vervolgens met de olijfolie, het meel en het zout. Kies het basismenu of het menu voor tarwe brood en het bakken begint. Makkelijk toch. Wel jammer dat ik bij dit bakprogramma 3 uur moet wachten.

Bewaartip: laat het brood eerst goed afkoelen en snij het alvast in plakken. Je kunt het brood invriezen of afgesloten in een trommel bewaren. Kies je voor het laatste, dan is het brood hooguit twee dagen te bewaren.

Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Categorieën: Brunch, Lunch, Ontbijt, Vega

Auteur:Rachèl

Combining health and food. That's what I do. I love food, and things that are related to it. I have a passion for cooking and creating new recipes and dedicated my blog to it. My blog is a true reflection of my own taste palet. From cooking, baking, as well as reviews of my favorite restaurants. I dedicate my blog to the ever discerning foodie.

Abonneren

Abonneer op onze RSS feed en sociale profielen om updates te ontvangen.

4 reacties op “Speltbrood uit de broodbakmachine”

  1. 9 januari 2014 bij 10:08 pm #

    Nog nooit gegeten, maar ik hoor hier goede dingen over 😀 Ik heb alleen geen broodbakmachine 😦

    • 10 januari 2014 bij 7:59 am #

      Jammer! Met de hand kan ook, het kost alleen meer kneedtijd 😉

  2. De Muynck Willy
    22 februari 2014 bij 7:50 am #

    Heb het volgens recept uitgeprobeerd maar brood is ingezakt, ik heb broodmachine panasonic en heb bakproses op bake rapid gezet (2 uu)
    zou het daar aan liggen????

    • 1 mei 2014 bij 7:50 pm #

      Excuses voor mijn late reactie. Wat jammer dat je brood is ingezakt! Het zou kunnen liggen aan het bakproces die je gekozen hebt. Wellicht een klein beetje extra suiker toevoegen. Dat is namelijk voeding voor de gist, waardoor het brood beter rijst. Succes!

Geef een reactie

