Glutenvrije sinaasappel- cacao cupcakes

Zoetigheid hoort nou eenmaal bij de feestdagen. Cupcakejes zijn altijd goed, ongeacht welke gelegenheid. Toch blijven het vooral heerlijke, maar ongezonde snacks. Totdat ik dit receptje ontwikkelde, geïnspireerd op het recept van Chickslovefood. Jawel, het kan echt, een gezondere versie op de traditionele cupcake. Deze cupcakes zijn glutenvrij, gezoet met oerzoet en zonder boter. Om je vingers bij af te likken, zó heerlijk zijn ze! Dus hier van mij speciaal voor jullie voor de feestdagen het gezondere recept voor cupcakes.

Dit heb je nodig (voor ruim 16 cupcakes):

Bereidingstijd: 1 uur en 45 minutenGlutenvrije sinaasappel-cacao cupcakes

Hulpmiddelen:

– Soeppan

– Grote kom

– Staafmixer

– Snijplank en keukenmes

– Garde

– 16 siliconen cupcakevormpjes (of papieren vormpjes)

– Cupcake blik voor 12 cupcakes (ik heb dus in etappes de cupcakes gebakken)

– Satéprikker

 

Ingrediënten:

– 2 middelgrote sinaasappels (biologisch / onbespoten)

– 250 gram amandelmeel (biologisch)

– 150 gram oerzoet (van het merk Ekoland en is te koop bij EkoPlaza)

– 3 theelepels wijnsteenzuur bakpoeder (o.a. te koop bij EkoPlaza)

– 2 eetlepels cacao poeder (biologisch)

– 1 vanillestokje, leeg geschraapt (biologisch)

– 6 eieren (biologisch)

– 35 gram sinaasappel kandij (biologisch)

 

Zo maak je het:

Leg de sinaasappels (met schil!) in een soeppan met water en kook ze in 45 minuten zacht. Giet af en laat de sinaasappels iets afkoelen. Snij de sinaasappels in kleine stukjes, verwijder de kroontjes, doe ze terug in de soeppan en pureer het met de staafmixer tot een gladde massa. Verwarm de oven voor op 190 graden. Meng alle droge ingrediënten in een kom. Voeg de sinaasappelpuree toe en meng met de droge ingrediënten. Vervolgens voeg je al roerend één voor één de eieren toe totdat uiteindelijk een glad beslag ontstaat. Verdeel de cupcakevormpjes over een cupcakeblik (ik gebruik het cupcakeblik voor extra stevigheid, het hoeft dus niet per se) en vul vervolgens elk vormpje voor 2/3 met het beslag. Bak de cupcakes in 45 minuten gaar in de oven. Prik met een satéprikker in één van de cupcakes, komt ie er schoon uit? Dan zijn ze klaar! Zo niet, bak je dan nog 5 minuten langer in de oven. Laat de cupcakes afkoelen (als je het geduld hebt, want ze ruiken heerlijk!) en bestrooi ze lichtelijk met poedersuiker. Geniet ervan!

 

Wat zijn gluten eigenlijk?

Gluten zijn eiwitten en komen voor in de graansoorten tarwe, spelt, rogge, gerst en kamut. In de een wat meer dan in de ander. Pure haver, arrowroot, quinoa, boekweit, mais en zilvervliesrijst zijn bijvoorbeeld glutenvrij, net zoals de amandelmeel en de wijnsteenzuur bakpoeder die ik in dit recept heb gebruikt. Als men een glutenallergie heeft, betekent het dat het darmslijmvlies in de dunne darm de gluten niet kan verdragen, met ontstekingen als gevolg daarvan. Een niet optimaal werkende darm heeft weer gevolgen voor de opname van belangrijke voedingsstoffen; voedingsstoffen worden gewoonweg niet meer opgenomen in de darmen. Ikzelf had regelmatig last van krampen in mijn (onder)buik. Een glutenallergie heb ik gelukkig niet, maar sinds ik regelmatig voor glutenvrij kies, voel ik me energieker en heb ik minder last van buikpijnen en buikkrampen. Glutenvrije producten zijn voor iedereen beter verteerbaar en ik geloof er ook in dat onverklaarbare vermoeidheid, hoofdpijn en buikpijn zal verdwijnen bij een ieder die wat vaker glutenvrije producten op het menu zet. Kies je een keer voor glutenvrij? Let dan goed op de verpakkingen in de supermarkt, want deze glutenvrije producten kunnen veel smaak- geur en kleurstoffen bevatten. Maak glutenvrije producten liever zelf, dan weet je ook wat je lichaam binnenkrijgt.

Tags:, , , , , , , , , , ,

Categorieën: Brunch, Feest, Glutenvrij, Snacks/hapjes/taart, Vega

Auteur:Rachèl

Combining health and food. That's what I do. I love food, and things that are related to it. I have a passion for cooking and creating new recipes and dedicated my blog to it. My blog is a true reflection of my own taste palet. From cooking, baking, as well as reviews of my favorite restaurants. I dedicate my blog to the ever discerning foodie.

Abonneren

Abonneer op onze RSS feed en sociale profielen om updates te ontvangen.

3 reacties op “Glutenvrije sinaasappel- cacao cupcakes”

  1. 23 december 2013 bij 7:35 pm #

    Oh yummy zeg! Zo’n combinatie heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik houd van beide.. 😀 Misschien kan ik ze deze week met mijn zusje maken 🙂

    • 23 december 2013 bij 8:56 pm #

      Echt een aanrader! Dit recept moest ik gewoon delen met jullie haha. En ze zijn ook nog eens verantwoorder dan de gewone cupcake 😉 Snoepen met minder schuldgevoel 😉

      • 27 december 2013 bij 9:02 pm #

        Haha, jaa precies! Heel slim bedacht ^_^

Geef een reactie

