Gedroogde abrikozenjam met amandelen

Vandaag een heerlijk zoet, maar verantwoord recept voor jullie. Heerlijk bij het kerstontbijt of bij een brunch. Deze jam met een bite smaakt lichtzoet en verrassend; écht een feestje op bijvoorbeeld een geroosterde dikke plak chiabatta.

Voor ongeveer 4 tot 5 porties:

Dit heb je nodig:
– 2 eetlepels honing
– 15 gedoogde abrikozen, in stukjes gesneden
– 1 eetlepel frambozenazijn
– 1/4 cup geroosterde amandelen
– 1/4 cup water

Alle ingrediënten die ik heb gebruikt, zijn van biologische afkomst.

Zo maak je het:
Om de amandelen te roosteren, leg je ze op een bakplaat in een op 175 graden voorverwarmde oven. Na ongeveer 8 minuten krijgen ze een mooi geroosterd tintje. Laat de amandelen afkoelen. Intussen kan je starten met de basis van de jam. Doe een 1/4 cup water, de honing, de perziken en frambozenazijn in een sauspan en breng aan de kook op matig vuur. Temper vervolgens het vuur tot medium-laag en laat ongeveer 5 minuten sudderen. Af en toe roeren. Haal de pan van het vuur en laat het ongeveer 10 minuten afkoelen. Doe vervolgens het abrikozenmengsel in de keukenmachine en voeg ook de amandelen toe. Gebruik de pulseer stand van de keukenmachine tot er een glad en dik mengsel ontstaat, maar dat er nog wel stukjes amandelen zichtbaar zijn.

Tip: beleg het brood met de jam nog eens extra met in plakjes gesneden appel. Geniet ervan!

Image

Ik, als voedingsdeskundige in opleiding, kan het niet laten om een klein stukje theorie met jullie te delen:

Waarom heb ik honing gebruikt als zoetmiddel en geen gewone suiker? In deze jam heb ik heel weinig zoetstof gebruikt. Deze jam zonder toegevoegde échte witte suiker is uitermate geschikt voor iedereen die het suikergebruik wilt verminderen. De gedroogde abrikozen bevatten genoeg van de natuurlijk aanwezige suikers (fructose of vruchtensuikers) om de zoete smaak te geven, heb ik ervoor gekozen om een beetje honing toe te voegen. Honing is zoeter dan gewone suiker, dus heb je er minder van nodig. Daarnaast is honing een écht natuurproduct en wordt het slechts maar voor korte duur verhit voordat het in de winkelschappen ligt voor de verkoop. Ook is het een ongeraffineerde suiker, waardoor de vitaminen en mineralen die aanwezig zijn, behouden worden. Honing en de gedroogde abrikozen bevatten de suikersoort fructose. Je lichaam kan fructose makkelijker verteren dan de gebruikelijke witte suiker die vrijwel iedereen in de keukenkast heeft staan. Witte suiker is gewonnen uit de suikerbiet en is een geraffineerde suiker; een suiker waar de voedingsstoffen uit weggehaald zijn door de intensieve bewerking ervan. Je lichaam moet meer moeite doen om het te verteren. Tijdens de verwerking van geraffineerde suikers in het lichaam worden goede stoffen uit het lichaam  onttrokken om het te kunnen verteren. Hierdoor kan je immuunsysteem verzwakt raken en kan jij je vermoeid voelen. Bovendien kan de onttrekking van deze goede stoffen uit het lichaam allerlei andere processen in je lichaam in de war maken, zoals bijvoorbeeld de hormoonhuishouding.

Tip: kies dus voornamelijk voor ongeraffineerde, natuurlijke en onbewerkte suikers; je lichaam herkent deze suikers beter en zal het dus beter kunnen verwerken.

Tags:, , , , , , , , , , , ,

Categorieën: Brunch, Feest, Lunch, Ontbijt, Vega

Auteur:Rachèl

Combining health and food. That's what I do. I love food, and things that are related to it. I have a passion for cooking and creating new recipes and dedicated my blog to it. My blog is a true reflection of my own taste palet. From cooking, baking, as well as reviews of my favorite restaurants. I dedicate my blog to the ever discerning foodie.

Abonneren

Abonneer op onze RSS feed en sociale profielen om updates te ontvangen.

2 reacties op “Gedroogde abrikozenjam met amandelen”

  1. 20 december 2013 bij 3:14 pm #

    Wat een goed stuk! Ik denk dat ik ook teveel suikers eet! Alhoewel ik altijd kies voor honing in mijn thee 😛 haha. Ik wil ook zo’n jam maken 🙂

    • 20 december 2013 bij 10:19 pm #

      Ik kies zo vaak mogelijk voor de gezonde optie, maar ook ik zwicht soms voor de verkeerde suikers zoals in M&M’s. Af en toe moet kunnen toch? 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: