Kidneybonensalade

kidneybean_salade1We kennen het vast allemaal, zodra de feestdagen eraan komen, willen we van tevoren niet al te zwaar eten, zodat we toch nog lekker kunnen uitbuiken tijdens de feestdagen. Ik ben gek op salades, ook als avondmaaltijd. De kidneybonensalade is een lust voor het oog en de gekleurde groentes maken het een vrolijk geheel. Ze zeggen vaak: hoe meer kleur op je bord, hoe meer vitamines. De kidneybonen zorgen voor een bite en dat de salade toch nog goed vult. De limoendressing met koriander geven de salade meer pit en frisheid. De combi van fris, gezond maar met pit, daar word je toch vrolijk van?

Dit heb je nodig (4 personen):

– 1 bosje verse koriander
– 2 el pompoenpitten
– 2 schoongeboende limoenen
– 1 tl paprikapoeder
– 2 el olijfolie
– 1 blikje mais, uitgelekt
– 1 bakje cherrytomaatjes à 250 gr, gehalveerd
– 1 klopsla
– 2 blikken kidneybonen, uitgelekt
– 1 avocado, in blokjes gesneden
– peper en zout

Zo maak je het:

Houd van tevoren 2 takjes koriander apart. Rooster de pompoenpitten 2 à 3 minuten in de pan. Rasp de limoenen en pers ze uit. Meng de rest van de koriander, paprikapoeder, olijfolie en rasp van de limoenen tot een dressing ontstaat. Breng het op smaak door het limoensap toe te voegen (naar eigen smaak). Meng de blokjes avocado met de cherrytomaatjes, mais, kidneybonen en de pompoenpitten. Verdeel de slabladen over de 4 vier borden en beleg met de bonensalade. Breng de salade op smaak met peper en zout en serveer de dressing erbij. De salade kan ook als lunch gegeten worden.

Wat is er nou zo gezond aan deze salade? Natuurlijk zijn alle ingrediënten uit de salade lekker en gezond,
maar vandaag belicht ik twee ingrediënten: de kidneyboon en de avocado.

Bonen zijn ontzettend goed voor onze gezondheid, maar veel mensen zijn zich daar niet van bewust. Zoals de naam van de kidneyboon al doet vermoeden, is deze boon goed voor de nieren. Zij zorgen voor voldoende energie in de nieren. Dat hebben de nieren zeker nodig, aangezien ze onder andere meehelpen de water- en zouthuishouding, de bloeddruk en de pH-regeling van het bloed in orde te houden. Daarnaast zijn de kidneybonen een bron van magnesium. Dit mineraal is weer heel belangrijk voor bijvoorbeeld je spieren en energie.

Ik ben gek op avocado’s en eet ze (bijna) dagelijks. Avocado’s zijn rijk aan onverzadigde vetten welke het cholesterol gehalte helpen te verlagen. De avocado bevat ook veel mineralen zoals ijzer en een grote dosis voedingsvezels. De voedingsvezels vergemakkelijken de spijsvertering. Wat ook fijn is, is dat de avocado ook bekend staat als een natuurlijk beauty product. Het helpt vooral tegen een droge huid. Fijne bijkomstigheid toch?

Geniet van deze salade! En wat is er nu fijner dan je dag lekker en gezond af te sluiten?

Tags:, , , , , , , , , ,

Categorieën: Diner, Lunch, Salades, Vega

Auteur:Rachèl

Combining health and food. That's what I do. I love food, and things that are related to it. I have a passion for cooking and creating new recipes and dedicated my blog to it. My blog is a true reflection of my own taste palet. From cooking, baking, as well as reviews of my favorite restaurants. I dedicate my blog to the ever discerning foodie.

Abonneren

Abonneer op onze RSS feed en sociale profielen om updates te ontvangen.

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: