Energy bite

Afbeelding

Afgelopen maand verraste ik mijzelf met een zelf verzonnen receptje. Kort geleden gaf ik al een sneak peak op mijn Facebookpagina over dit receptje. De laatste tijd duik ik vaak de keuken in, gewoon omdat ik zin heb om iets te maken, én omdat ik een keer iets écht gezonds en wat anders wil voor de lunch. Experimenteren leek me een goed plan. Ik bekeek mijn voorraadkast en plukte er van alles uit. Uiteindelijk kwam er een gezonde energy bite – of cake/brood, hoe zal ik het noemen – uit de oven rollen.Een energy bite? Ik heb het zo genoemd omdat banaan het hoofdingrediënt is. Iedereen weet vast dat bananen gezonde energieleveranciers zijn. Daarnaast zit er ook o.a. tarwegraspoeder en lucumapoeder in, grote leveranciers van vitaminen en mineralen. Vandaar de naam dus! Ik ben verslaafd geraakt aan mijn soort van brood of cake. Hier dus het recept voor jullie voor deze gezonde verslaving…

Ingredienten:
– 200 gram speltmeel
– 2 middelgrote bananen
– 1/2 appel
– 5 dadels
– 1 theelepel hennepzaad
– 2 theelepels kaneel
– 1 theelepel lucumapoeder
– 1 theelepel tarwegraspoeder
– 1/2 theelepel ruwe rietsuiker
– snufje zout
– ongeveer 10 gram bakpoeder (meestal zit er 21 gram in een zakje, dus ongeveer de     helft)
– water, naar behoefte als het deeg wat droog is

Zo maak je het:
Zet de oven aan op 175 graden. Week de dadels een kwartiertje in water. Ondertussen doe je de bananen in een kom en pureer je het tot het een glad mengsel is geworden. Meng alle droge ingrediënten in een beslagkom en mix het kort het een keukenmachine (met de hand kan ook). Snij de dadels en de appel in kleine stukjes. Doe de gepureerde bananen bij het mengsel van droge ingrediënten en kneed het met een deeghaak in de keukenmachine (ook hier kan je het ook gewoon met de hand doen als je geen keukenmachine hebt). Wordt het deeg te droog? Giet er dan in fases wat water bij, niet te veel, anders wordt het deeg weer te nat. Vervolgens doe je de dadels en het appeltje erbij en kneed het nog even goed door. Leg het deeg 20 minuten even weg op een warme plek. Ondertussen vet je een cakevorm in. Ik heb hier kokosolie gebruikt. Verdeel vervolgens het deeg over de cakevorm en druk het goed aan. De energy bite bak je 45 minuten in de oven. Daarna… genieten!

Tip: leg het deel dat je niet op krijg in de vriezer, zodat je er op een later moment zoals tijdens de lunch op het werk of na het sporten nog van kunt genieten. Ook lekker als gezonde snack tussendoor.

Afbeelding

Tags:, , , , , , , , , ,

Categorieën: Lunch

Auteur:Rachèl

Combining health and food. That's what I do. I love food, and things that are related to it. I have a passion for cooking and creating new recipes and dedicated my blog to it. My blog is a true reflection of my own taste palet. From cooking, baking, as well as reviews of my favorite restaurants. I dedicate my blog to the ever discerning foodie.

Abonneren

Abonneer op onze RSS feed en sociale profielen om updates te ontvangen.

Nog geen reacties

Geef een reactie

