Boekweit-pompoenkoek

Boekweit-pompoenkoek

Boekweit-pompoenkoek

Ik ben een geheel nieuwe FOODblog begonnen en dat mag gevierd worden (zie mijn ‘oude’ blog waar ik voornamelijk schreef over lifestyle en alles daar omheen). Natuurlijk met iets lekkers én verantwoords. Pompoen blijft leuk om mee te experimenteren en ik moet toegeven dat ik al een tijdje een pompoen in huis had liggen die ‘schreeuwde’ om gebruikt  te worden. En… het móésten koekjes worden, vond ik.

Ik merk dat ik het de laatste tijd erg leuk vind om de keuken in te gaan en te experimenteren. Het leukste vind ik om recepten van lekkernijen om te toveren tot een gezondere versie ervan. Het recept voor de boekweit-pompoenkoeken stamt af van een recept voor pompoenbrood waarvan ik de tarwemeel vervangen heb voor boekweitmeel, het ei en de boter heb weggelaten én het nodige eraan toegevoegd heb. Zou er dan nog wel iets lekkers uit de oven rollen? Ik moest toch écht wachten totdat de koek uit de oven kwam om hier antwoord op te kunnen geven, maar… het resultaat mag er zijn! Knapperig van buiten en zacht van binnen! En ik deel het recept maar al te graag, zodat jullie er ook van kunnen genieten. Hier komt ie dan:

Voor zes flinke (en ja, soms mag dat echt wel 😉 ) stukken koek.

Wat heb je nodig:
– Kleine pompoen van 250 gram waar je puree van maakt (ik heb de pompoen eerst in stukken gesneden, gekookt en gepureerd)
– 175 gram boekweitmeel
– 10 gram droge gist
– 10 gram bakpoeder
– 7 gram chiazaad ( ongeveer 4 theelepels)
– 7 gram acaipoeder (ongeveer 4 theelepels)
– 15 gram ruwe rietsuiker
– Snufje zout
– 50 gram gedroogde vijgen, in kleine stukjes gesneden
– Kleine peer, in kleine stukjes gesneden
– Water naar behoefte
– Handje pompoenpitten van de pompoen
– Olijfolie of kokosolie om de bakvorm in te vetten

Hulpmiddelen:
– Staafmixer voor het pureren (je kan ook een stamppotstamper gebruiken)
– Kom
– Keukenmachine voor het deeg (ik heb alles met de hand gedaan)
– Grillpan
– Bakpapier
– Bakvorm

Zo maak je het:
Maak van de pompoen een puree door het te koken of te stoven. Laat de puree afkoelen. Doe alle droge ingrediënten in een grote kom en maak vervolgens een kuil in de kom en vul het met de puree. Kneed het deeg tot een stevige bal; voeg zo nodig extra water toe als het deeg  te droog is. Zet het deeg 20 minuten afgedekt met een natte doek weg op een warme plek en zet de oven alvast aan op 200 graden, zodat het kan voorverwarmen. Tijdens het wachten op het deeg grill je de pompoenpitten zonder vet in de grillpan, totdat ze een mooi kleurtje krijgen. Vet de bakvorm in en verdeel het deeg over het bakpapier, snijd/ vorm het in 6 gelijke koeken en versier het met de pompoenpitten. Leg de koeken in de bakvorm en vervolgens in de oven. Na 35 minuten heb je heerlijke en zachte boekweit-pompoenkoeken.

Enjoy!

Tags:, , , , , , , ,

Categorieën: Lunch, Snacks/hapjes/taart

Auteur:Rachèl

Combining health and food. That's what I do. I love food, and things that are related to it. I have a passion for cooking and creating new recipes and dedicated my blog to it. My blog is a true reflection of my own taste palet. From cooking, baking, as well as reviews of my favorite restaurants. I dedicate my blog to the ever discerning foodie.

Abonneren

Abonneer op onze RSS feed en sociale profielen om updates te ontvangen.

Nog geen reacties

Geef een reactie

